Caroliene als apothekersassistente
Ik werk bij een gezondheidscentrum.
Ik ben apothekersassistente. Ik controleer de recepten voor medicijnen die de dokters hebben gestuurd. Ik controleer of de dosering (de hoeveelheid) klopt. Ook bekijk ik of de medicijnen niet voor problemen gaan zorgen in combinatie met medicijnen die de patiënt al gebruikt. Ik leg aan de patiënten uit hoe ze de medicatie moeten gebruiken, hoe lang ze het middel kunnen gebruiken en hoe ze het moeten bewaren. Als een recept niet klopt, bel ik de arts.
Ik wist dat ik in de zorg wilde werken. Ik liep stage in een ziekenhuis en een verpleegtehuis. Toen werd voor mij duidelijk dat ik het werk in een verpleegtehuis te zwaar vond. En dat ik in een ziekenhuis geen relatie kon opbouwen met de mensen, omdat ze zo snel weer weggingen. Zo kwam ik terecht in de apotheek. Hier zie je regelmatig dezelfde mensen, zodat je een band met ze kunt opbouwen.
Het is mooi als ik een fout in een recept heb opgelost voordat de patiënt het middel heeft gekregen. Ik heb dan bijvoorbeeld met de arts of apotheker gebeld.
Ook is het fijn om mensen persoonlijke aandacht te geven. Je levert zo betere zorg.
Wat ik ook prettig vind, is dat elke dag anders is. Het ene moment heb je een gesprek met iemand die net slecht nieuws heeft gekregen, het volgende moment vraagt iemand om een ‘panametamol’ (paracetamol). En soms loopt er iemand binnen met een pak ijsjes om ons te bedanken voor de goede zorg!
Ik vind het niet zo leuk om de regels van de verzekering uit te leggen aan patiënten. En soms zijn er bepaalde medicijnen niet op voorraad. Dat is heel vervelend voor de patiënt, maar ook voor ons. Niet iedereen begrijpt dat wij er niets aan kunnen doen.
Verder is het een nadeel dat je op een gegeven moment niet meer kunt doorgroeien. Als je eenmaal het hoogste salaris hebt bereikt, zijn er weinig mogelijkheden.
Je moet sociaal en vriendelijk zijn en goed kunnen luisteren. Ook geduldig zijn is belangrijk, en kunnen samenwerken.
Soms denkt men dat wij alleen doosjes schuiven. Maar we denken er goed over na en controleren alle medicijnen!
Ook weet niet iedereen dat we vaak contact hebben met de huisarts, specialist, leverancier en andere apotheken. Dit doen we om een recept te controleren en om medicijnen te regelen via een andere leverancier of apotheek. Dit kost veel tijd.
Wat sommigen ook denken, is dat werken in een apotheek saai is en voor oude mensen. Dat is niet waar.
We moeten best vaak een cursus doen om onze kennis bij te houden. Via internet bijvoorbeeld. Je kunt doorgroeien door een cursus tot farmaceutisch consulente te volgen. Hierna kun je gaan werken in een ziekenhuis of bij een leverancier van medicijnen.
Ik denk dat er veel gaat veranderen. Ik weet niet of het vak apothekersassistent over 20 jaar in deze vorm nog bestaat. Maar de kennis zal zeker heel hard nodig blijven!
De apotheek is een plek waar verschillende onderdelen van de gezondheidszorg samenkomen, en waar je veel mensen kunt helpen. Het geeft een voldaan gevoel om hier te werken.