Lianda als dierenartsassistente
Ik werk bij een dierenkliniek. We helpen zieke dieren en geven informatie aan klanten over hoe ze zo goed mogelijk voor hun dier kunnen zorgen.
Ik help klanten aan de balie en aan de telefoon, ik assisteer de dierenarts tijdens operaties (voorbereiden van het dier, narcose in de gaten houden), ik doe administratieve werkzaamheden en maak de praktijk schoon.
Ik wilde vroeger altijd al iets met dieren doen. Toen ben ik al op de basisschool gaan kijken wat ik zou kunnen doen met dieren. Zodoende kwam ik bij dierenartsassistente.
Het mooiste van mijn werk vind ik dat iedere dag anders is. Ik ga met een glimlach naar huis wanneer klanten met een gerust hart naar huis gaan.
Als klanten erg emotioneel zijn na het verlies van hun geliefde huisdier. En wanneer klanten erg onbeleefd zijn naar mij of collega’s!
Je hart moet bij dieren en mensen liggen. En je moet niet vies zijn van vuile handen krijgen.
Dat wij als assistenten zo even medicijnen mee kunnen geven, of een diagnose kunnen stellen via de balie of de telefoon. Dat is niet zo.
Verder verwacht niet iedereen dat schoonmaken en de administratie doen onderdeel van ons werk is.
Wij moeten jaarlijks cursussen of nascholingen doen om onze kennis te verbreden en op de hoogte te blijven van veranderingen binnen de diergeneeskunde.
Je kan je als assistente in heel veel dingen specialiseren, zoals gedrag, groei, voeding, gebit, echo, anesthesie (verdoving) en ziekte. Dit is niet alleen voor de dierenarts, maar ook voor de assistentes belangrijk. Wij kunnen dan ook bedenken wat een dier heeft en daarop reageren.
Ik denk dat de technologie wel verandert. Zo denk ik dat er modernere computers komen en mogelijk ook telefoons. Alles gaat denk ik digitaal en er wordt in de toekomst bijna geen papier meer gebruikt ben ik bang.
Ik vind dit een lastige vraag. Ik weet het niet zo goed eerlijk gezegd!