Emmy als juwelier

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Ik werk bij een juwelierswinkel. Wij verkopen sieraden en horloges. Ook verzorgen we reparaties aan sieraden en horloges. Dat doen we in ons eigen atelier of we laten het doen door een ander bedrijf.

Wat voor werk doet u precies?

Het belangrijkste deel van mijn werk is het voeren van verkoopgesprekken. Iedereen die in onze winkel komt is mogelijk een klant. Sommige mensen komen alleen even kijken, maar door een goed gesprek kopen ze soms toch iets.

Bijkomende werkzaamheden zijn het verwerken van binnenkomende goederen, het uitvoeren van reparaties, etaleren en schoonmaken (stofzuigen, ramen lappen enzovoort).

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Ik zocht een nieuwe baan na mijn zwangerschapsverlof. Mijn opa heeft altijd een juwelierszaak gehad waar mijn moeder ook werkte. Daarnaast had ik al verkoopervaring. Deze combi leek me erg leuk.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Het allermooiste vind ik een klant adviseren bij de aankoop van een cadeau voor een speciale gelegenheid. Denk aan een jongeman die een ring komt kopen om zijn vriendin ten huwelijk te vragen. Deze klanten hebben advies echt nodig. Ze gaan dan heel blij de winkel uit. Deze hele kleine bijdrage aan zo’n bijzonder moment: daar doe ik het voor.

Ook geeft het voldoening als je klanten hebt kunnen informeren. Er komt bijvoorbeeld iemand binnen die een horloge heeft gekocht via internet en het bandje wil laten inkorten. Ik vertel dan dat wij de meeste merken en modellen ook verkopen. En dat je dan zelfs een jaar garantie krijgt op de batterijen en de band gratis kunt laten inkorten. Vaak weten klanten dit niet en gaan er anders naar kijken. Weer een klant erbij!

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

Dit vind ik een lastige. Aan alle minder leuke situaties en werkzaamheden kun je een positieve draai geven. Bijvoorbeeld: Het is soms vervelend dat er klanten komen die online een horloge hebben gekocht. Zij willen dan bijvoorbeeld het bandje laten inkorten. Maar ze hadden net zo goed bij ons het horloge kunnen kopen, want wij hebben ook de meeste merken en modellen en ze kunnen dan gratis de band laten inkorten! Vaak weten klanten dit niet. Dit is vervelend, maar het is positief dat klanten er hierna anders naar gaan kijken. Dat geeft weer voldoening. En we hebben er dan weer een klant bij!

Ook ramen lappen en de wc schoonmaken zijn niet de leukste werkzaamheden.

Lees verder voor het complete interview

Een ‘mensenmens’. Voor een goed verkoopgesprek is het belangrijk dat je goed kunt communiceren en luisteren. Daarnaast is gastvrij en super klantvriendelijk zijn ook heel belangrijk.

Je hebt echt veel materiaal- en artikelkennis nodig om klanten goed te kunnen adviseren. Het aannemen van reparaties is eigenlijk het moeilijkst. Je moet de staat van het sieraad of het horloge kunnen beoordelen. En je moet kunnen bepalen wat nodig (en mogelijk) is om het horloge of sieraad weer in orde te maken.

Er zijn naast de basis juweliersopleiding veel cursussen te doen. Zoals edelsteenkunde, goudsmeden, taxeren, uurwerktechniek en graveren. Door je kennis en kunde te vergroten kun je klanten beter adviseren en kun je meer soorten reparaties zelfstandig uitvoeren.

We zullen steeds minder verschillende merken gaan verkopen. Veel merken verkopen namelijk liever hun producten rechtstreeks aan de klant, meestal via webshops. Dit betekent ook dat veel juweliers zullen verdwijnen.

Ik denk wel dat er een aantal luxere juweliers blijven bestaan. Want horloges en sieraden van bijvoorbeeld €4.000,- zullen mensen niet via internet kopen, maar altijd bij een juwelier.

Heb je interesse in horloges en sieraden en lijkt het je leuk om je kennis om te zetten in een verkoopgesprek? Dan is dit werk echt iets voor jou. Realiseer je wel dat je in de detailhandel net boven het minimumloon zal verdienen.