Niko als machinist asfaltspreidmachine
Ik werk bij een wegenbouwbedrijf. Er zijn vele soorten werkzaamheden binnen de grond-, weg- en waterbouw (gww).
Ik ben machinist op een asfaltspreidmachine. Deze machine verwerkt het asfaltmengsel gelijkmatig op de weg/het plein/het fietspad. Als machinist ben je verantwoordelijk voor de machine. Dat begint ’s ochtends vroeg al met het controleren van alle vloeistoffen (zoals olie en brandstof). Met de ploeg bedienen we de machine en gebruiken hem zo efficiënt mogelijk om zware handarbeid te voorkomen.
De machinist is te allen tijde scherp en oplettend met de bediening bezig om letsel en schades te voorkomen. Aan het einde van de werkdag wordt de machine schoongemaakt en weer opgeladen voor transport naar de volgende klus.
Ik wilde graag in de buitenlucht en infra (infrastructuur, zoals wegen) werken, omdat ik daar een uitdaging in zag. Mijn vader en opa werkten ook in de infra. We staan nog steeds te springen om jonge vakmensen, maar dit blijft lastig.
Het mooiste is een dag waarop alles klopt: een goede werkvoorbereiding, een goede aanvoer, een prima verlopen klus. Sommige klussen zijn moeilijk, maar ik ben tevreden als we die door een prettige samenwerking en persoonlijke kwaliteiten toch goed hebben uitgevoerd.
Voor sommige opdrachtgevers geldt alleen het eindresultaat. Gevaarlijke werkomstandigheden worden weggewuifd. Ook is er veel agressie en onbegrip naar de wegwerkers die proberen hun werk zo vlug mogelijk uit te voeren. Zo negeren sommige mensen wegafzettingen of rijden met hoge snelheid langs.
Slechte weersomstandigheden zijn niet echt prettig, maar het hoort er nou eenmaal bij. Gelukkig geeft mijn werkgever ons goede persoonlijke beschermingsmiddelen en werkkleding.
Je moet geen 9-tot-5-mentaliteit hebben. Ook nacht- en weekendwerk komt veel voor in het infravak. Zelfstandigheid, gedrevenheid en tegen enige druk kunnen zijn belangrijk. Daarnaast is het ook van belang om technisch te zijn, omdat het werk verder gaat dan alleen het bedienen van een machine. Je moet ook (simpele) technische mankementen ter plekke kunnen oplossen.
Soms frustreert het best wel dat mensen denken dat wegenbouwers alleen maar langs de kant van de weg staan en niets uitvoeren. Uiteraard is dit niet zo, maar ook wij moeten soms wachten op de levering van asfalt bijvoorbeeld, waardoor we even niet verder kunnen. En bij grote werkzaamheden zijn vaak veel toezichthouders aanwezig, die soms langs de kant staan en op het oog niets uitvoeren.
Bijleren doe ik elke dag. Ik leer van mijn collega’s en over steeds veranderende technieken. Door onze samenwerking proberen we ons te onderscheiden van andere ploegen. Persoonlijk zal ik mij in de toekomst graag willen inzetten om jonge mensen op te leiden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan lezingen geven in de winter om mensen enthousiast te maken voor het vak.
Het nieuwe klimaatakkoord zal veel invloed kunnen hebben op ons werk. Er is veel aardgas nodig om het asfalt te verwarmen en bijna al ons materieel draait op diesel. Dit alles kan grote gevolgen hebben voor ons vak, aangezien goede alternatieven er nog niet zijn.
Zorg dat je een diploma krijgt en kijk serieus naar de toekomst, want dat is de basis die je nodig hebt. Je zal merken dat je hier zeker op langere termijn gemak van hebt. Er is een groot tekort aan praktische mensen en in de toekomst kun je daarvan profiteren.
Ik raad een brede opleiding aan. Hiermee bedoel ik een opleiding waarbij je ook leert over techniek. Begin als je je diploma hebt onderaan de ladder en ga je vanaf daar verder oriënteren. Vanaf die positie kun je goed bekijken wat de valkuilen zijn en heb je beter zicht op wat je echt leuk vindt.