Oscar als medewerker binnendienst

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Ik werk bij een softwarebedrijf in Delft. We ontwikkelen al sinds tientallen jaren software voor bedrijven over de hele wereld. Mijn afdeling is gericht op de middelgrote en kleine bedrijven (MKB) in Nederland.

Wat voor werk doet u precies?

Wij verkopen boekhoudprogramma’s. Ik benader telefonisch ondernemers om te bespreken wat hun wensen zijn. Dan help ik ze met het afnemen van een abonnement, zodat ze online hun boekhouding (administratie) kunnen doen. Daarnaast help ik bestaande klanten meer uit hun pakket te halen door extra functies toe te voegen.

Mijn dag loopt meestal als volgt: om 9 uur begin ik, neem ik een kop koffie en check ik mijn mail. Mogelijke klanten kunnen mij benaderen voor vragen en af en toe plan ik een online demonstratie. De rest van de ochtend bel ik ondernemers op die een proefabonnement zijn gestart of een video bekeken hebben op onze site. Ik vraag waarom ze het hebben bekeken en of ze interesse in ons pakket hebben.

’s Middags ben ik bezig met langer lopende trajecten. Aan het einde van de middag werk ik aan mijn persoonlijke ontwikkeling en gestelde doelen.

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Na mijn afstuderen aan de hotelschool wilde ik mijn commerciële kwaliteiten verder ontwikkelen. Ook was ik erg geïnteresseerd in digitale innovatie bij bedrijven en zocht ik een plek waar ik goed kon (door)groeien. En ik woon in Den Haag en wilde in de buurt blijven; bij deze baan viel alles mooi samen.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Het is fijn dat je ervoor kunt zorgen dat de klanten, ondernemers, makkelijk hun werk kunnen doen. En zo ook nog kosten besparen! Daarmee help ik het commerciële team om het verkooptarget te halen voor de maand. Tot slot vind ik het persoonlijke contact leuk en is er altijd ruimte voor humor.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

Persoonlijk ben ik niet enorm fan van het kantoorwerk, ik zou graag op pad willen en klanten willen bezoeken. Daarom zou ik graag door willen groeien naar de buitendienst, zodat ik dat stukje persoonlijke contact heb.

Lees verder voor het complete interview

Het helpt zeker om sociaal sterk te zijn, makkelijk contact te leggen en goed te kunnen luisteren. Ook helpt het als je proactief bent en soms een ‘brutale’ vraag durft te stellen, waarmee je de ondernemer prikkelt om na te denken over zijn bedrijfsprocessen.

Een veelvoorkomend vooroordeel is dat verkopers opdringerig zijn en het alleen maar om de deal gaat. Dit is natuurlijk niet waar: als wij een ondernemer niet goed helpen en hem niet het goede pakket aanbieden, is dat zonde. Misschien zeggen ze dan wel op en verliezen wij een klant! Een goede verkoper weet door de wensen van de klant te vervullen zijn eigen doelen te halen.

Bij dit bedrijf is er veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Zo kan je bijna elke dag wel een korte (of langere) online salestraining doen. Ook kan je doorgroeien naar een team dat verantwoordelijk is voor grotere opdrachten.

Tegenwoordig is informatie vinden op internet heel makkelijk. Ook veel marketing is geautomatiseerd. Verkopers zullen zich daardoor steeds meer richten op advies geven. Want in een tijd dat de klant alles al weet, kun je door een goed advies te geven net wat meer bieden dan een concurrent.

Ik kan iedereen aanraden je eerste echte baan in sales te doen. Je leert goed communiceren, proactief werken en meedenken met de klant. Ook eigenschappen als presenteren en doelen stellen krijgen voldoende aandacht. Daarnaast is er elke dag weer een kleine competitie in het team en heb je lol met je collega’s. Dit maakt het, in mijn ogen, het beste startpunt voor je carrière.