Miranda als medewerker touroperator
Ik werk bij een grote touroperator en luchtvaartmaatschappij in Nederland. Wij verkopen pakketreizen en losse vluchten naar zonnige bestemmingen.
Ik ben customer service agent op het kantoor in Haarlem. Wij behandelen vluchtannuleringen, boekingen, wijzigingen in boekingen en geven informatie aan de klant.
We krijgen bijvoorbeeld veel vragen binnen over de vertraging van vluchten vanwege stormen. Ik geef dan de wijzigingen van vluchttijden door, wel met de opmerking dat dit onder voorbehoud van verdere wijzigingen is.
Er worden ook veel vragen over accommodaties gesteld, bijvoorbeeld of een zwembad met een trappetje toegankelijk is of dat ze erin kunnen lopen. Aangezien sommige mensen slecht ter been zijn, is het voor hen fijner zonder trappetje.
Ik was zestien jaar toen ik met mijn ouders een reis ging boeken op het reisbureau. Alles ging toen nog per telefoon en met reisgidsen. Toen bestonden er nog veel meer reisorganisaties. Ik vond dat toen geweldig en wist direct dat dit het werk was wat ik wilde gaan doen. Ik heb toen een opleiding gedaan in het toerisme en ben ook bij datzelfde reisbureau in Haarlem gestart. Ik zit nu 29 jaar in de reiswereld.
Als mensen een heerlijke vakantie hebben gehad. De meeste mensen moeten hier toch een jaar voor sparen en dat is wat een heleboel reisagenten vergeten. Je verkoopt ze geen reis maar een beleving, een herinnering. En als dat goed gelukt is, ga ik met een glimlach naar huis.
Uiteraard is het ook leuk om de verschillende bestemmingen te mogen ervaren.
De administratieve taken vind ik minder leuk.
Je moet je kunnen inleven in mensen, geduldig zijn en kennis van de bestemmingen hebben.
Soms gaan wij naar bestemmingen om de hotels te checken. Zijn ze goed voor onze gasten? De meeste mensen denken dat dit een soort vakantie is voor ons. Maar als je 23 hotels bekijkt in 3,5 dag en ongeveer twaalf kilometer per dag loopt, is dat zeker geen vakantie.
Het is ook niet zo makkelijk als het eruitziet. Je hebt te maken met veel codes en constant andere regels. Je moet up-to- date blijven.
In de reiswereld leer je elke dag weer bij. Het is een wereld waarin constant van alles wijzigt. Je kunt je eventueel specialiseren in bestemmingen die je leuk vindt, of bijvoorbeeld in cruises, Formule 1-reizen enzovoort.
De reisbranche zal duurzamer moeten gaan ondernemen in de toekomst. Dat is wat de consument verwacht. Ik verwacht dan ook dat de prijzen zullen stijgen. De klimaatverandering zal ook zeker een rol gaan spelen wat betreft de bestemmingen.
Het is belangrijk dat je echt een passie hebt voor reizen en voor dit beroep. Je moet mensen willen helpen om de reis te boeken die ook echt bij ze past. In de reiswereld zijn het de extra’s die het leuk maken en niet het salaris.