Anita als postbezorger

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Ik werk bij PostNL, een Nederlands postbedrijf dat ook actief is in België, Luxemburg en Italië.

Wat voor werk doet u precies?

Ik bezorg post in een aantal vaste wijken. Op mijn werkdagen fiets ik ’s ochtends naar het depot waar alle post is afgeleverd en vaak al is verdeeld over alle wijken. Daar laad ik mijn fietstassen in met de post voor mijn wijken en vervolgens ga ik het bezorgen. Het ophalen van de post is altijd gezellig, want dan heb ik even contact met mijn collega’s.

De post vervoer ik met mijn fiets, maar de rondes doe ik grotendeels lopend. Dat is heerlijk! Je beweegt veel, je ziet en hoort veel en komt in contact met mensen op straat. Wanneer ik klaar ben met werken, heb ik nog genoeg tijd over om andere dingen te doen die met mijn privé- en gezinsleven te maken hebben. Heel fijn!

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Ik had een baan die heel druk en belastend voor mij was en waar ik me niet (meer) goed bij voelde. Ik wilde eigenlijk even werken zonder stress. Ik dacht niet direct aan werken als postbezorger, maar de vacature kwam op mijn pad en ik ben het gaan onderzoeken. Ik kwam erachter dat ik via dit werk toch bezig kon blijven en tegelijkertijd mijn leven weer wat rustiger kon maken. Toen was de keuze snel gemaakt. Nu ga ik inmiddels mijn derde jaar bij PostNL in. Het werk is in de praktijk nóg leuker gebleken dan ik gedacht had.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Het mooiste aan mijn werk is dat ik op straat het visitekaartje mag zijn voor PostNL. Dat ik een verbinding mag leggen tussen mensen. Een vertrouwensfunctie mag vervullen. Ik ga met een glimlach naar huis wanneer ik weet dat ik nét iets meer bezorgd heb dan de post en pakketjes; als ik ook een stukje aandacht bezorgd heb, verbinding en een positief straatbeeld aan onze samenleving.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

Wanneer het regent of stormt komt de post in gevaar. Want het wordt nat of kan weggeblazen worden. Dat werkt niet prettig, want daardoor kan ik niet in een flow komen. En van kou en hitte hou ik ook niet zo heel erg. Gelukkig zijn dit soort weersomstandigheden van tijdelijke aard en komen er altijd weer de heerlijke voorjaars-, zomer- en najaarsdagen.

Lees verder voor het complete interview

Ik denk dat je je betrokken moet voelen bij het bezorgproces van de post. Ik denk ook dat je een frisse, open en positieve kijk op het leven moet hebben. En je moet je betrokken voelen bij de maatschappij. Ik denk dat je graag met mensen om moet gaan en een zorgzaam karakter moet hebben. Want post bezorgen is mensenwerk; er spelen emoties mee wanneer je persoonlijke post bezorgt. En mensen op straat willen nogal eens hun verhaal aan jou vertellen.

Mensen geven PostNL soms de schuld als de post is kwijt geraakt. Maar postbezorgers vinden dat soms net zo vervelend als de klant.

Wat niet iedereen weet, is dat ik ook mag meewerken aan andere projecten binnen het bedrijf. Zo heb ik al een hoofdrol mogen spelen in een filmpje om personeel aan te trekken. Ook heb ik mee gewerkt aan een TV-item en een fotoreportage, en geholpen bij de organisatie van een goede doelen actieweek. Als jij je proactief opstelt, heeft PostNL echt oog voor jou en word je daarvoor beloond.

Een vooroordeel over het werk als postbezorger is dat het vooral gedaan wordt door laagopgeleide mensen. Ik ken inmiddels genoeg hoopopgeleide mensen die dit werk met liefde en plezier doen. Daarnaast zegt je opleiding niets over de kernkwaliteiten van hoe je als mens bent. En juist als postbezorger is het belangrijk om over een aantal kernkwaliteiten te beschikken! Denk aan goede sociale vaardigheden, integer en representatief zijn.

Het hangt geheel van jouw ambities af of je verder zult groeien. Als jij dit wilt, geeft PostNL jou daar zeker kansen voor en is er in overleg veel mogelijk. Jouw eigen initiatief daarin is belangrijk, net als de hoeveelheid energie die je bereid bent daarin te steken. Ik ken binnen PostNL een directeur die ook ooit als postbezorger begonnen is.

Dat vind ik een moeilijke vraag. Die kan ik alleen maar beantwoorden vanuit hoe ik het zou wíllen zien. Ik denk dat de post altijd blijft bestaan en dat pakketten de toekomst hebben. Mensen zullen de komende jaren waarschijnlijk toch weer meer persoonlijke brieven en kaarten versturen. Waardoor de postbezorger onmisbaar blijft in onze samenleving.

PostNL is van plan om in de toekomst te werken vanuit grotere, meer centraal gelegen depots. En vanuit die depots mag men de post gaan bezorgen met bedrijfs(bak)fietsen. Door het samenvoegen van bezorgwijken zullen de loop- en/of fietsroutes groter worden. De bezorgwerkzaamheden zullen hierdoor veiliger en efficiënter worden.

Besef je dat je als postbezorger een visitekaartje voor het bedrijf bent. Jij bent degene die de mensen zien, jij bent degene die PostNL op straat een gezicht geeft. Het is jouw verantwoordelijkheid om dat op de best mogelijke manier te doen. Het is ook handig als je makkelijk kunt omgaan met veranderingen. Want veranderingen horen bij vooruitgang en PostNL werkt voortdurend aan vooruitgang.

Als jij kunt uitstralen dat je plezier hebt in je werk, dat je trots bent om voor dit bedrijf te werken, dat je mensen op straat een stukje positiviteit wil brengen door bijvoorbeeld een glimlach, jouw vriendelijkheid en hulpvaardigheid, dan ga je een ontzettende leuke job tegemoet. Ik zal trots zijn op jou als collega!