Anouk als reisleider
Ik werk bij de grootste reisorganisatie van de wereld. Onze afdeling is het aanspreekpunt voor onze gasten op de verschillende prachtige vakantiebestemmingen. We verwelkomen ze, staan voor ze klaar bij vragen, geven informatie over de bestemming, helpen ze, enzovoort.
Op een gemiddelde werkdag bezoek ik ongeveer zeven hotels waar gasten van onze reisorganisatie verblijven. Hier verzorg ik welkomstbijeenkomsten voor gasten die op die dag of de dag ervoor zijn aangekomen. Of ik kom daar om vragen te beantwoorden of problemen op te lossen.
Voor ik de dag begin, check ik mijn e-mails en interne systemen om goed voorbereid te zijn. Ik check of er problemen zijn gemeld via ons contactcenter. Dan ga ik naar de hotels. Ik zorg ervoor dat ik altijd iets eerder in de hotels aanwezig ben, zodat ik even met de medewerkers van de receptie kan bijpraten en kan horen of alle aankomsten goed zijn verlopen. Een goede relatie met het hotelpersoneel is erg belangrijk.
Daarna begint de welkomstbijeenkomst. Die duurt ongeveer een half uur en is soms wel voor zestig personen! Na afloop is er tijd voor de gasten om uitstapjes bij mij te reserveren, auto’s te huren of problemen te melden. Ik moet wel op de tijd letten, want ik moet op tijd in het volgende hotel zijn.
Op sommige dagen help ik op de luchthaven. En één keer per week komen we met het hele team op kantoor om onze administratie te doen. Soms is er tijd voor een teamvergadering om de resultaten en andere lopende zaken te bespreken.
Ik heb een opleiding in de richting toerisme gedaan. Na mijn opleiding heb ik eerst ongeveer drie jaar op een reisbureau gewerkt. Daarna ben ik gaan solliciteren bij verschillende organisaties als ‘standplaatshostess’ (tegenwoordig heet die functie ‘representative’).
Ik zag deze functie altijd als droombaan en zo zie ik het nog steeds. Buitenlandse bestemmingen bezoeken, hard werken, veel mensen leren kennen en jezelf ontwikkelen: wat wil je nog meer?
Het leukste is als je je gasten echt hebt kunnen helpen. Ik geef even een voorbeeld:
Er komt iemand naar je toe die niet tevreden is met de kamer. Je luistert aandachtig, zorgt dat de gast zijn emoties even bij je kwijt kan en je geeft aan dat je het gaat regelen. Dan bespreek je het met de receptie en dan blijkt dat er nog een kamer met prachtig zeezicht beschikbaar is. Je koopt een flesje wijn voor de gasten en doet er een leuk berichtje bij. Dit wordt op de nieuwe kamer neergezet. De volgende dag zie ze je weer en bedanken ze je met een blij gezicht… Daar krijg ik een glimlach van!
Daarnaast vind ik verkopen erg leuk. Het is bewezen dat een excursie (uitstapje) een vakantie extra leuk maakt. Met deze kennis probeer ik altijd de gasten te overtuigen iets te doen. Vaak lukt het en als ik ze dan terug zie, bedanken ze me voor het advies. Zij zijn blij, want ze hebben een heerlijke dag gehad en jij bent blij, want je gasten zijn tevreden en je hebt je target (je verkoopdoelen) gehaald!
Er is weinig niet leuk aan het werk, maar als ik iets moet noemen is het de administratie. De bezoekmomenten en bijeenkomsten moet je in een systeem zetten. En de papieren print je uit om in de hotels neer te leggen. Deze moeten kloppen, dus je moet nauwkeurig werken. Daarnaast werk je met geld en moet je alles goed bijhouden en organiseren. Klachten en opmerkingen moet je ook allemaal registreren, hoe klein ook!
Voor dit werk moet je makkelijk contact kunnen maken met mensen. Daarnaast is het van belang dat je veel verschillende dingen kunt, het werk aankunt en de gasten voorop stelt. Je moet graag een stapje extra willen zetten om de beste service te bieden. Je moet oplossingsgericht, zelfstandig en stressbestendig zijn, en snel kunnen schakelen en samenwerken.
Ook moet je redelijk sterk in je schoenen staan, want soms kan een gast best heftig reageren. Maar je leert het door het te doen. Je wordt hiervoor ook goed getraind door de reisorganisatie.
De meest voorkomende misvatting is dat we altijd op vakantie zijn. Maar het is hard werken, zeker in het hoogseizoen. Dan hebben we soms lange werkdagen, bijvoorbeeld als er veel gasten op één dag aankomen of als er een vlucht vertraagd is.
Maar: je krijgt er onwijs veel voor terug. Op je vrije dag kun je bijvoorbeeld lekker naar het strand of een mooie tocht maken. En je bouwt heel snel een goede band op met je directe collega’s.
Er zijn veel mogelijkheden bij onze reisorganisatie! Zo kunnen we gratis cursussen via internet doen, worden er op alle bestemmingen veel trainingen gegeven en kunnen we talen leren via een speciaal programma.
Je kunt ook een interne opleiding doen, zodat je kunt doorgroeien tot teamleider of teammanager. Dat heb ik gedaan. Of je kunt van afdeling wisselen. Zo ken ik collega’s die nu werken op de marketingafdeling.
Toerisme is een branche die snel verandert. Dit beroep is in de laatste vijf jaar dan ook al enorm veranderd. Zo hoeven we nu minder vaak transferbusreizen persoonlijk te begeleiden, want de gasten worden zelfstandiger.
Daarnaast zijn we steeds digitaler. Zo kunnen we tegenwoordig iedereen een berichtje sturen via de app, kun je chatten met een medewerker en kun je excursies online reserveren. Toch vinden mensen het nog steeds prettig om persoonlijke aandacht te krijgen. Daarom zie ik ons beroep zeker niet verdwijnen.
Twijfel je? Doe dit werk tenminste één zomerseizoen. Je zult jezelf tegenkomen, veel ervaring en kennis opdoen en veel (internationale) vrienden voor het leven maken. Onderschat het niet, want het is hard werken. Maar het is ook zo onwijs verslavend. Mijn droombaan!