Mark als rijinstructeur
Ik werk als autorijinstructeur bij een rijschool.
Op een ideale volledige werkdag vertrek ik om 8 uur van huis om de eerste leerling op te halen. Deze leerling rijdt tot 10.15 uur. Daarna heb ik nog iemand tot 12.15 uur. Dan is het lunchpauze. In de middag werk ik tot ongeveer 17.00 uur en in de avond geef ik nog les van 18.30 tot 20.30 uur.
Het verschilt wel van dag tot dag. Een examen kost bijvoorbeeld meer tijd. En ik breng drie keer per week mijn kinderen naar school, dus dan begin ik later. Ik kan mijn eigen tijden bepalen!
Ik werkte een jaar in de horeca. Dat beviel niet goed. Mijn ouders hebben mijn leven lang al een rijschool en zij vroegen mij om voorlopig bij hen te komen werken. Na een opleiding van ongeveer zes of zeven maanden werd ik op mijn 19e instructeur. Inmiddels is dat ruim 18 jaar geleden.
Je kan mensen helpen aan hun rijbewijs. Daar hebben ze de rest van hun leven wat aan. Als je leerling slaagt, slaag je zelf ook een beetje.
Het is altijd onzeker hoeveel uur je kunt werken. De ene week werk je van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, de andere week heb je het rustig omdat leerlingen op vakantie zijn of ziek zijn.
Ook probeer ik mensen uiteraard snel naar een examen toe te laten groeien, maar er zijn mensen die meer tijd nodig hebben en daar is niet altijd begrip voor. Er zijn mensen die denken dat we leerlingen expres extra laten rijden om er aan te kunnen verdienen. Bij ons is dat zeker niet het geval.
Je moet erg geduldig zijn en stressbestendig. Soms moet je iets vaak herhalen, dus daar heb je wel geduld voor nodig. En door de druk die je voelt om iemand zo snel mogelijk examen te kunnen laten doen, heb je altijd stress.
Veel mensen denken dat het heel relaxed werk is. Maar nee, je moet altijd scherp zijn. Een ongeluk zit in een klein hoekje! Voor je lichaam is het niet zwaar, behalve dan voor je rug.
En sommigen denken dat we onnodig extra willen verdienen aan een leerling. Dat willen we niet! Maar we willen wel dat ze een kans maken om het examen te halen. Bij de een kost dat meer tijd dan bij de ander.
Je bent rijinstructeur en dat is het. Je kunt bijvoorbeeld wel ook motorrijles gaan geven.
Door de computer zal er veel veranderen in de toekomst. Binnen nu en enkele jaren zullen er alleen nog automaten verkocht worden. En er komen steeds meer zelfbesturende auto’s. De instructie zal daardoor ook moeten veranderen.
Het is leuk werk! Je komt veel verschillende type mensen tegen waar je ook mee moet leren omgaan. Je hebt geen standaardbaan van 9 uur tot 17 uur. Je kunt je eigen werktijden bepalen. En, wat ook zeker leuk is: ik rij altijd in een nieuwe auto! We ruilen de auto namelijk altijd na 300.000 kilometer om.