Jay als serviceadviseur
Bij een autodealer, een commercieel dienstverlenend bedrijf.
Ik ben serviceadviseur. Dat betekent dat ik voor klanten offertes maak voor een reparatie aan hun auto bijvoorbeeld, en ik geef advies over het onderhoud. Ook doe ik een stukje sales, dus verkoop van accessoires en dergelijke.
Ik heb geleerd voor monteur. Daarna ben ik doorgegroeid naar deze adviserende functie.
Het is fijn als ik het target (= de verkoopdoelen) heb behaald. Ook het nakomen van afspraken is mooi.
Slecht nieuws brengen aan de klant is minder leuk.
Je moet rustig zijn, goed met klanten kunnen omgaan en het overzicht bewaren. Ook moet je je goed inzetten.
Sommige mensen denken dat het rustig werk is zonder stress, maar dat klopt niet!
Je kunt verschillende trainingen van specialisten of psychologen volgen.
Ik denk niet dat het heel erg anders gaat worden. Alleen zal het steeds zakelijker en technischer zijn.
Mijn advies voor als je serviceadviseur wilt worden: verdiep je eerst in het technische gedeelte. Daarna ben je beter in staat om mensen te adviseren over hun auto.