Terug
Interview

Interview met eenserviceadviseur

Jay als serviceadviseur

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Bij een autodealer, een commercieel dienstverlenend bedrijf.

Wat voor werk doet u precies?

Ik ben serviceadviseur. Dat betekent dat ik voor klanten offertes maak voor een reparatie aan hun auto bijvoorbeeld, en ik geef advies over het onderhoud. Ook doe ik een stukje sales, dus verkoop van accessoires en dergelijke.

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Ik heb geleerd voor monteur. Daarna ben ik doorgegroeid naar deze adviserende functie.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Het is fijn als ik het target (= de verkoopdoelen) heb behaald. Ook het nakomen van afspraken is mooi.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

Slecht nieuws brengen aan de klant is minder leuk.

Lees verder voor het complete interview

Je moet rustig zijn, goed met klanten kunnen omgaan en het overzicht bewaren. Ook moet je je goed inzetten.

Sommige mensen denken dat het rustig werk is zonder stress, maar dat klopt niet!

Je kunt verschillende trainingen van specialisten of psychologen volgen.

Ik denk niet dat het heel erg anders gaat worden. Alleen zal het steeds zakelijker en technischer zijn.

Mijn advies voor als je serviceadviseur wilt worden: verdiep je eerst in het technische gedeelte. Daarna ben je beter in staat om mensen te adviseren over hun auto.