June als visagist
Het is supergaaf als je jouw werk terugziet in een folder of in een tijdschrift.
Het begint altijd met contact via de mail of telefoon. We bespreken wat de wensen zijn en wat er moet gebeuren. Ik maak dan een offerte.
De dag vóór de afspraak pak ik mijn koffer en tassen in. Op de dag van de afspraak ga ik naar de locatie toe. Eenmaal op de locatie aangekomen, doe ik de make-up en/of schmink. Hierna maak ik thuis een factuur voor de klant, maak ik alles schoon wat ik gebruikt heb, doe ik nog andere administratie, bestel ik nieuwe producten en ben ik bezig met social media.
Maar een standaard werkdag is er niet, het is altijd wel anders. Super leuk juist!
Ik ben altijd al heel creatief geweest. Dus dit wilde ik ook graag in mijn beroep meenemen! En ook heb ik altijd al graag in de entertainmentwereld willen werken (maar wel achter de schermen).
Mijn liefde voor make-up is al vroeg ontstaan. Mijn moeder had vroeger een mooie bak vol met schmink en later ging ik beautyblogs volgen. Zo kwam ik erachter dat ik echt verder wilde in de make-up.
Ik word er enorm blij van als ik een kindje dat ik net geschminkt heb de spiegel aangeef en er een glimlach tevoorschijn komt. Of als ik de make-up zó heb aangebracht dat de mindere punten in iemands gezicht niet meer opvallen. Of het moment waarop de bruidegom zijn bruid voor het eerst ziet met mijn make-up op…
Daarnaast werk ik op fantastische locaties en evenementen. Tot slot is het supergaaf als je jouw werk terugziet op social media, in een folder of in een tijdschrift.
Prijzen bepalen. Het is superlastig en er is geen handboek over. Een prijs hangt van zoveel factoren af: de werkplek, de producten die je gebruikt, waarvoor het is… Zo is er een verschil tussen een fotoshoot voor een gezin en een fotoshoot voor een tijdschrift dat duizenden mensen gaan zien.
Je wilt niet te veel geld vragen, want dan heb je geen klanten. Maar als je te weinig vraagt, verdien je zelf niks en vertrouwen mensen je minder snel. Mensen vragen zich dan af waarom je het voor zo weinig geld kunt doen. Is er iets mis? Goedkope producten, slechte service, lage kwaliteit?
Je moet creatief zijn, want het is een artiestenvak. Je bent eigenlijk een kunstenaar met make-up. Je moet ook leergierig zijn, want de make-uptrends veranderen steeds. Jij moet dus steeds je technieken verbeteren en vernieuwen.
Flexibel zijn is ook belangrijk. De ene keer werk je namelijk in een grote kleedkamer met fantastisch licht, de andere keer in een klein hokje met een klein lampje. Maar je moet overal dezelfde kwaliteit leveren! En je moet op verschillende tijden werken. De ene dag ’s ochtends heel vroeg bij een fotoshoot, de andere dag ’s nachts tijdens een festival.
En tot slot moet je met de klant mee kunnen denken. Zo komen jullie samen tot een realistisch en succesvol idee.
Dat het een kwestie is van even make-uppen en klaar! Nee, zo zit het niet. Er komt nog van alles bij kijken: administratie, educatie, hygiëne.
Ook snapt niet iedereen waarom ik deze prijs vraag. Zoveel geld voor maar een uurtje? Ja! Naast
het uurtje dat ik aan het werk ben, doe ik thuis ook nog van alles om me voor te bereiden en een klus af te ronden. Ik doe onderzoek, bedenk ideeën, doe de administratie en maak schoon.
Je kunt de trends volgen door op social media te kijken, en in tijdschriften. Ook kun je workshops volgen.
Verder kun je zelf onderzoek doen naar producten: waar is het voor bedoeld? Wat kan ik er nog meer mee? Wat zit erin?
De trends zullen elk jaar blijven veranderen. Er komen nieuwe producten en nieuwe technieken. De regels voor ingrediënten van make-up en het ondernemen worden strenger. Maar de regels voor make-up aanbrengen worden juist steeds vager. Gewoon doen wat jij het mooi vindt en wat voor jou werkt!
Er zijn een aantal dingen die je je moet realiseren. Ten eerste is er veel concurrentie. Het is een vrij beroep, dus ook zonder scholing mag je jezelf visagist noemen. Hierdoor is er veel verschil in prijs en kwaliteit. Het is lastig om als gediplomeerd visagiste op te boksen tegen de lagere prijzen van ongeleerde visagisten.
Ten tweede is er weinig plek om dit werk in loondienst te doen. Daarom kiezen de meesten ervoor om een eigen onderneming te starten. En ten derde kunnen het lange dagen zijn met veel wachten.
Maar: de creativiteit die ik erin kwijt kan, de mooie plekken die ik bezoek, de klanten die ik kan helpen met hun onzekerheden, de creaties die ik mag maken en de leuke reacties geven mij de voldoening waar ik naar opzoek ben!