Alexander als vrachtwagenchauffeur
Ik werk bij een transportbedrijf in Rotterdam. Wij vervoeren containers, meestal vanuit Rotterdam maar soms ook Antwerpen.
Ik vervoer zeecontainers. Dat zijn containers vol met spullen die op een schip de haven zijn binnengekomen. Ik breng de containers met een vrachtwagen naar hun bestemming op het land.
De dag begint meestal tussen 3:00 en 7:00 uur. Ik ga dan vaak eerst naar de Maasvlakte (de Rotterdamse haven) om mijn containers voor de eerste rit op te halen. Dan ga ik het land in om de containers te laden en lossen. Dat laden of lossen mogen wij overigens niet zelf doen. Dan ga ik weer terug naar Rotterdam. De containers worden er op de zaak afgehaald met de heftruck. Soms doe ik een tweede rit.
Ik ben er eigenlijk vanzelf ingerold. Jaren geleden werkte ik bij een meubelbedrijf als bijrijder. Daar heb ik toen mijn C-rijbewijs gehaald. Ik was erg blij met die kans. Ook houd ik van buiten bezig zijn.
Je ziet wat van Nederland/Europa. Je hebt vrijheid en contact met mensen. Maar het rijden zelf en overal komen vind ik het mooiste. Ik ga met een glimlach naar huis als alles lekker liep op een dag.
Het wachten. Je kunt niet altijd gelijk door.
Een relaxed mens. Je moet jezelf niet gek laten maken. En af en toe heb je een ‘dikke huid’ nodig: sommige mensen schelden tegen je of zijn agressief in het verkeer.
Iedereen denkt dat wij altijd broodjes bal eten en een baal shag in onze borstzak hebben zitten. Maar die tijd is allang voorbij. Ik ken genoeg chauffeurs die gezond leven en sporten. Ik probeer zelf ook twee keer per week hard te lopen.
Wat niemand verwacht is dat chauffeurs vaak meedoen aan ritten met verstandelijk gehandicapten en voor goede doelen.
Je kunt je ADR-certificaat halen: dan mag je gevaarlijke stoffen vervoeren. Ook kun je na vijf jaar een certificaat LZV of Convoi Exeptionel halen. Je mag dan zwaardere dingen vervoeren en met langere vrachtwagens rijden.
Er zal veel meer automatisch gaan. Op een gegeven moment rijden de vrachtwagens vanzelf. Je hoeft dan alleen nog maar te corrigeren als het niet helemaal goed gaat. Je vrachtwagen tegen het ‘dock’ (plaats om te laden of lossen) zetten zul je wel zelf moeten blijven doen, denk ik.
Volg je hart. Als je het echt graag wil: ga ervoor. Het is een mooi en vrij beroep. Je moet wel hard werken. Het basissalaris is vrij laag, maar als je veel uren maakt, heb je een goed salaris. Jullie zijn nog steeds hard nodig in de transportwereld!