Bij de lerarenopleiding Geschiedenis gaat het niet alleen om het leren van feiten, maar vooral om het interpreteren ervan. Je leert historische achtergronden en verschillende perspectieven meenemen in discussies en meningsvorming. Deze vaardigheden breng je graag op anderen over.

Wat maakt deze opleiding bijzonder?

  • Aandacht voor cultuur en historie
    Er is expliciet aandacht voor de niet-westerse geschiedenis, en voor cultureel-mentale en sociale geschiedenis. Daarnaast is er aandacht voor multiperspectiviteit op wereldniveau, bijvoorbeeld door studiereizen in het kader van excursiedidactiek, internationalisering of de vakverdiepende minor.
  • Aandacht voor cultuur en historie
    Er is expliciet aandacht voor de niet-westerse geschiedenis, en voor cultureel-mentale en sociale geschiedenis. Daarnaast is er aandacht voor multiperspectiviteit op wereldniveau, bijvoorbeeld door studiereizen in het kader van excursiedidactiek, internationalisering of de vakverdiepende minor.
  • Kritisch leren denken en handelen
    Bij de opleiding Leraar Geschiedenis stimuleert het betrokken, inhoudelijk- en vakdidactisch bekwame docententeam studenten een kritische houding aan te nemen.
  • Voeling met het werkveld
    Er zijn regionale, nationale en internationale contacten met het werkveld, voor uitwisseling van kennis en expertise.
  • Leren door te doen
    Bij deze opleiding komt het vak Drama aan bod, wat is bedoeld om de plezier en kennis te ontwikkelen om voor een groep te staan en te spreken. Je ontwikkelt je presentatievaardigheden waaronder je houding, mimiek en stemgebruik.
  • Jij staat centraal
    Bij de opleiding Leraar Geschiedenis staat de student centraal. Er is veel aandacht voor persoonlijke begeleiding. Ook is er ruimte voor keuzevrijheid binnen de studie zodat deze helemaal aansluit bij jouw ontwikkeling en ambities.
  • SV Pontifexb
    Studievereniging Pontifex is de studievereniging voor studenten aan de lerarenopleidingen Aardrijkskunde, Economie en Geschiedenis.
  • Student als partner
    Bij de opleiding Leraar Geschiedenis ben je niet alleen student en leraar in opleiding, maar ook partner in de vormgeving van het onderwijs, introductie en andere activiteiten.
  • Een steuntje in de rug
    Heb je extra begeleiding nodig? De experts van HAN Studiesucces bieden hulp.

Dit ga je leren

Je leert tijdens lerarenopleiding Geschiedenis van alles over feiten, maar ook het herkennen van fake-news en redeneren vanuit meerdere perspectieven maakt onderdeel uit van de studie. Je leest graag – ook Engelstalige literatuur – houdt de actualiteiten bij en bent er goed in hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Ten slotte sta je open voor (internationale) contacten met (buitenlandse) collega’s.

Je leert:

  • alles over de verschillende aspecten van het vak geschiedenis;
  • duidelijk en gestructureerd lesgeven; 
  • omgaan met leerlingen met diverse problematiek;
  • leerlingen stimuleren en motiveren; 
  • communiceren met ouders en samenwerken met collega's; 
  • meedenken over onderwijs.

Wil je meer weten?

Leuk dat je meer wilt weten! Op de website van de HAN vind je meer informatie over de opleiding. Wil je testen of het lerarenberoep iets voor jou is? Maak dan de test en ontdek het zelf!

Kennismaken?

Kom dan naar een Open Dag. Wil je een kijkje nemen in de klas? Ook dat kan! Meld je aan voor Kijkje in de klas.

Wil jij de studenten Leraar Geschiedenis alvast leren kennen? Volg ons op social media!

Instagram | Facebook | TikTok

Numerus fixus
Nee
Niveau
HBO
Vorm
Voltijd
Duur
48 maanden
Plaats in Nederland
Nijmegen
Soort opleiding
Bachelor

Profielen

Overzicht van de profielen die wel of geen toelating geven.
Natuur en Techniek
Toelating
Natuur en Gezondheid
Toelating
Economie en Maatschappij
Toelating
Cultuur en Maatschappij
Toelating
Natuur en Techniek
Toelating
Natuur en Gezondheid
Toelating
Economie en Maatschappij
Toelating
Cultuur en Maatschappij
Geen toelating

Aanvullende eisen

Toelating met je havo of vwo diploma

Je kunt zonder toelatingstoets starten met de opleiding als je een havo- of vwo-diploma hebt. Natuurlijk is het wel een voordeel indien je geschiedenis in je eindexamenprogramma hebt/hebt gehad.


Studentenbeoordelingen

Gemiddelde score
Feiten
Voertaal
Bindend studieadvies
Numerus Fixus
Instroom
Survival 1e jaar
Verdeling Vrouw/Man
Oordelen
Doorstudeer percentage
Docenten
Begeleiding
Toetsing/Tentamineren
Sfeer
Faciliteiten
Algemene oordeel over de opleiding
HAN University of Applied Sciences
7,8
 
NL
Nee
112
52%
39% vrouw
61% man
 
32%
8,2
8,1
7,1
8,4
7,5
7,5
Windesheim
8,2
 
NL
Nee
114
51%
27% vrouw
73% man
 
32%
8,2
8,4
7,5
8,6
8,2
8
Hogeschool van Amsterdam
7,7
 
NL
Nee
105
45%
45% vrouw
55% man
 
32%
8
7,6
7,1
8,5
7,4
7,7
Hogeschool Rotterdam
7,8
 
NL
Nee
126
58%
37% vrouw
63% man
 
32%
8,2
7,8
7,4
8,1
7,4
7,6
Hogeschool Utrecht
7,1
 
NL
Nee
104
49%
33% vrouw
67% man
 
32%
7,6
7
6,3
8,2
6,7
6,7
Fontys Hogeschool
8
 
NL
Nee
31
49%
31% vrouw
69% man
 
32%
8,7
8,3
7,7
8,6
6,9
8,1
Fontys Hogeschool
7,7
 
NL
Nee
70
49%
30% vrouw
70% man
 
32%
7,9
7,9
6,9
8,2
7,4
7,6
NHL Stenden
8,4
 
NL
Nee
58
54%
27% vrouw
73% man
 
32%
8,5
8,7
7,9
9
8,2
8,2
Alle scores
Bron: studiekeuze123.nl

Fysiek / online

Activiteit

Maand

3 open dagen gevonden

8 nov 2025 NIJMEGEN

Open Dag (voltijd) 8 en 9 november 2025 Nijmegen

HAN University of Applied Sciences
Tijd 10:00 - 15:00
10 jan 2026 NIJMEGEN

Open Dag (voltijd) 10 januari 2026 Nijmegen

HAN University of Applied Sciences
Tijd 10:00 - 15:00
11 apr 2026 NIJMEGEN

Open Dag (voltijd) 11 april 2026 Nijmegen

HAN University of Applied Sciences
Tijd 10:00 - 15:00
Media
Media
Media

Silvie Arts

'De lessen van mijn docent vond ik zó leuk dat ik dacht: ‘ik wil net als jij worden'.'

Fee Schellekens

'Ik bleef mij vooral afvragen: wat voor leraar wil ik zijn?'

Naomi Spoor

'Ik wil geschiedenis op een inclusieve en diverse manier overbrengen.'