Vakinhoudelijk programma

Veel studenten kiezen voor Nederlands omdat ze de letterkunde interessant vinden. Hoewel het aantal lessen literatuur in het voortgezet onderwijs de laatste jaren nogal is teruggelopen, kiezen wij er bewust voor om in ons programma veel ruimte te geven aan de literatuurgeschiedenis. Elke periode vanaf de Middeleeuwen tot de moderne letterkunde wordt behandeld, waarbij je uit ieder tijdvak een flink aantal werken leest.

Analyse en taalkundige stromingen

Ook vinden we voldoende kennis van de taalkunde erg belangrijk. Vandaar dat we al in het eerste jaar aandacht besteden aan de analyse van de enkelvoudige en samengestelde zin. Later komen daar nog modules over taalkundige stromingen bij. Ook de betekenisleer en de vorming van woorden komt aan de orde in de colleges.

Aandacht voor de praktijk

Goed kunnen schrijven is uiteraard van groot belang. Naast spelling bieden we dan ook een omvangrijke module zakelijk en creatief schrijven aan. Daarnaast krijg je colleges over jeugdliteratuur, vakdidactiek, dyslexie en referentieniveaus. Vooral in deze colleges is er veel aandacht voor de praktijk van het leraarschap. In het laatste studiejaar zet je een eigen onderzoek op, vertaald naar de praktijk van het voortgezet onderwijs.

Pedagogisch-didactisch programma

In het pedagogisch-didactisch programma staan twee vragen centraal: wat is een goede leraar en hoe word je dat? In werkcolleges ga je aan de slag rond zeven thema’s die alles te maken hebben met het beroep van docent: relatie, gezag, leeromgeving, organisatie, ontwikkeling, uniciteit en verantwoordelijkheid.

Internationalisering

Elke student Nederlands neemt gedurende zijn opleiding minstens één keer deel aan een culturele excursie naar Vlaanderen.

Bron-, mens- en inhoudgericht

Deze drie kernwoorden lopen als een rode draad door onze opleidingen heen, met als doel om onze studenten zo goed mogelijk op te leiden en te professionaliseren.

Selectie?

Nee
Voor Leraar Nederlands is geen numerus fixus van toepassing.
Numerus fixus
Nee
Niveau
HBO
Vorm
Deeltijd Duaal
Duur
48 maanden
Plaats in Nederland
Gouda
Soort opleiding
Bachelor

Studentenbeoordelingen

Gemiddelde score
Feiten
Voertaal
Bindend studieadvies
Numerus Fixus
Instroom
Survival 1e jaar
Verdeling Vrouw/Man
Oordelen
Doorstudeer percentage
Docenten
Begeleiding
Toetsing/Tentamineren
Sfeer
Faciliteiten
Algemene oordeel over de opleiding
Windesheim
7,6
 
NL
Nee
36
63%
86% vrouw
 
20%
7,5
7,8
6,9
8,1
7,5
7,5
Hogeschool van Amsterdam
7,3
 
NL
Nee
30
45%
76% vrouw
 
20%
7,4
7,2
7
7,9
7
7,2
Hogeschool Rotterdam
7,5
 
NL
Nee
22
75%
74% vrouw
 
20%
7,7
8
6,9
7,5
7,7
7,1
Hogeschool Utrecht
7,6
 
NL
Nee
18
58%
67% vrouw
 
20%
8
8,2
7,2
7,8
7,5
6,9
HAN University of Applied Sciences
7,7
 
NL
Nee
25
66%
80% vrouw
 
20%
7,8
7,9
7,6
8,1
7,5
7,4
Fontys Hogeschool
8
 
NL
Nee
62%
81% vrouw
 
20%
8,3
8,6
7,7
8,3
6,9
8
Fontys Hogeschool
7,8
 
NL
Nee
14
62%
77% vrouw
 
20%
7,6
8,1
7,4
7,8
8,1
7,9
NHL Stenden
8,1
 
NL
Nee
8
0%
83% vrouw
 
20%
8,4
-
8
9
7
8,2
Alle scores
Bron: studiekeuze123.nl

Er zijn geen open dagen gevonden