“The past is a foreign country, they do things differently there.” Aldus de schrijver L.P. Hartley. Als leraar geschiedenis vind je historie meer dan alleen maar interessant.
Het liefst verplaats je je in vroegere tijden. Dat verplaatsen gebeurt niet vanzelf. Je moet je verdiepen in het verleden en kennis nemen van de gebruiken, waarden en normen uit dat verleden. Hiervoor bestudeer je bronnen en leg je oorzaak-gevolgrelaties. Je ziet gemeenschappelijke kenmerken van een periode of herkent juist de breuk in een tijdperk. Dit historisch redeneren is wat jij als leraar geschiedenis graag jouw leerlingen wilt aanleren. Hiervoor heb je meerdere vaardigheden nodig zoals vakkennis.
Alle geschiedeniskennis die je opdoet, staat in dienst van het leraar zijn. Tijdens deze opleiding leer je antwoorden te geven op vragen als: Waarom moet je op de middelbare school geschiedenis leren en hoe doe je dat dan het beste? Welke kennis heb je nodig? Welke werkvormen kun je gebruiken? Hoe motiveer je je leerlingen? Hoe houd je de klas onder controle? Bij ieder historisch vak leer je dus meteen hoe je dit in de klas kunt behandelen. Je krijgt pedagogische en didactische vakken, zoals adolescentiepsychologie, samenwerkend leren en logopedie. Daarnaast doe je praktijkonderzoek naar het lesgeven op een school en loop je veel stage.
Bij de lerarenopleiding Geschiedenis kun je kiezen uit 2 varianten: