“The past is a foreign country, they do things differently there.” Aldus de schrijver L.P. Hartley. Als leraar geschiedenis vind je historie meer dan alleen maar interessant.

Het liefst verplaats je je in vroegere tijden. Dat verplaatsen gebeurt niet vanzelf. Je moet je verdiepen in het verleden en kennis nemen van de gebruiken, waarden en normen uit dat verleden. Hiervoor bestudeer je bronnen en leg je oorzaak-gevolgrelaties. Je ziet gemeenschappelijke kenmerken van een periode of herkent juist de breuk in een tijdperk. Dit historisch redeneren is wat jij als leraar geschiedenis graag jouw leerlingen wilt aanleren. Hiervoor heb je meerdere vaardigheden nodig zoals vakkennis.

Alle geschiedeniskennis die je opdoet, staat in dienst van het leraar zijn. Tijdens deze opleiding leer je antwoorden te geven op vragen als: Waarom moet je op de middelbare school geschiedenis leren en hoe doe je dat dan het beste? Welke kennis heb je nodig? Welke werkvormen kun je gebruiken? Hoe motiveer je je leerlingen? Hoe houd je de klas onder controle? Bij ieder historisch vak leer je dus meteen hoe je dit in de klas kunt behandelen. Je krijgt pedagogische en didactische vakken, zoals adolescentiepsychologie, samenwerkend leren en logopedie. Daarnaast doe je praktijkonderzoek naar het lesgeven op een school en loop je veel stage.

Bij de lerarenopleiding Geschiedenis kun je kiezen uit 2 varianten:

  • Geschiedenis -Nederlands, waarbij je in 4 jaar tijd 2 bevoegdheden kunt behalen
  • Geschiedenis, een lerarenopleiding waarbij je de bevoegdheid voor Geschiedenis haalt met het accent op burgerschap.

Selectie?

Nee
Voor Lerarenopleiding VO/BVE Geschiedenis is geen numerus fixus van toepassing.
Numerus fixus
Nee
Niveau
HBO
Vorm
Voltijd
Duur
48 maanden
Plaats in Nederland
Rotterdam
Soort opleiding
Bachelor

Collegegeld

Type
Jaar
Collegegeld
Instellingscollegegeld
2025/2026
€ 10312

Non-EU/EAA
2025/2026
€ 10312

Studentenbeoordelingen

Gemiddelde score
Feiten
Voertaal
Bindend studieadvies
Numerus Fixus
Instroom
Survival 1e jaar
Verdeling Vrouw/Man
Oordelen
Doorstudeer percentage
Docenten
Begeleiding
Toetsing/Tentamineren
Sfeer
Faciliteiten
Algemene oordeel over de opleiding
Hogeschool Rotterdam
7,8
 
NL
Nee
126
58%
37% vrouw
 
32%
8,2
7,8
7,4
8,1
7,4
7,6
Windesheim
8,2
 
NL
Nee
114
51%
27% vrouw
 
32%
8,2
8,4
7,5
8,6
8,2
8
Hogeschool van Amsterdam
7,7
 
NL
Nee
105
45%
45% vrouw
 
32%
8
7,6
7,1
8,5
7,4
7,7
Hogeschool Utrecht
7,1
 
NL
Nee
104
49%
33% vrouw
 
32%
7,6
7
6,3
8,2
6,7
6,7
HAN University of Applied Sciences
7,8
 
NL
Nee
112
52%
39% vrouw
 
32%
8,2
8,1
7,1
8,4
7,5
7,5
Fontys Hogeschool
8
 
NL
Nee
31
49%
31% vrouw
 
32%
8,7
8,3
7,7
8,6
6,9
8,1
Fontys Hogeschool
7,7
 
NL
Nee
70
49%
30% vrouw
 
32%
7,9
7,9
6,9
8,2
7,4
7,6
NHL Stenden
8,4
 
NL
Nee
58
54%
27% vrouw
 
32%
8,5
8,7
7,9
9
8,2
8,2
Alle scores
Bron: studiekeuze123.nl

Fysiek / online

Activiteit

Maand

1 open dag gevonden

5 juni 2025 ROTTERDAM

Open avond Lerarenopleidingen

Hogeschool Rotterdam
Tijd 17:00 - 20:00 uur